Mag. Dr.

since 1997 Head of Collection at the Arnold Schönberg Center Private Foundation, Vienna, Austria; scholarly editing of the Arnold Schönberg Center publications, since 2015/16 as editor and co-editor; curator of international exhibition projects
2017 Doctorate in musicology at the University of Vienna (cumulative dissertation: „Nachlass Arnold Schönberg. Geschichte – Quellen – Kontexte – Desiderata“ [„The Estate of Arnold Schönberg. History – Sources – Contexts – Desiderata“])
2017/18 Lecturer at the Mozarteum University in Salzburg
2002–2018 Lecturer at the University of Music and Performing Arts in Vienna
1998, 2004/05 Lecturer at the University of Vienna, Department of Musicology
1993–1997 Librarian at the International Mozarteum Foundation Salzburg; New Mozart Edition
1993 Graduated from the University of Salzburg (Thesis: „Textliche Vorlage und musikalische Struktur im Liederkreis op. 24 von Robert Schumann“ [„Original texts and musical structure in Robert Schumann’s Song Cycle, op. 24“])
1992–1993 University of Salzburg; Complete Edition of Gluck’s works
1987–1993 University of Salzburg, studied Musicology/German philology
1984–1989 Academy of Music and Dramatic Arts Salzburg (now: Mozarteum University), Instrumental Study Violin

Publications

Monograph

2018a
Arnold Schönberg & Jung-Wien, Wien: Arnold Schönberg Center 2018

Edited Volumes

2019a
together with Eike Feß (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 16/2019, Wien: Arnold Schönberg Center 2019 (forthcoming in October 2019)

2018b
together with Eike Feß (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 15/2018, Wien: Arnold Schönberg Center 2018

2017a
together with Eike Feß (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 14/2017, Wien: Arnold Schönberg Center 2017

2017b
(Ed.), Arnold Schönberg: Friede auf Erden | Peace on Earth, op. 13. Facsimile, Wien: Arnold Schönberg Center 2017

2016a
together with Eike Feß and Christoph Edtmayr (Eds.), Arnold Schönberg im Fokus | in Focus. Fotografien | Photographs 1880–1950, Wien: Arnold Schönberg Center 2016

2016b
together with Eike Feß (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 13/2016, Wien: Arnold Schönberg Center 2016

2015a
together with Eike Feß (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 12/2015, Wien: Arnold Schönberg Center 2015

2014a
(Ed.), Arnold Schönberg: A Survivor from Warsaw, opus 46, Laaber: Laaber 2014 (Meisterwerke der Musik im Faksimile 29)

2013a
together with Hartmut Krones (Eds.), Luigi Dallapiccola, die Wiener Schule und Wien, Wien, Köln, Weimar: Böhlau, 2013 (Schriften des Wissenschaftszentrum Arnold Schönberg 8; Journal of the Arnold Schönberg Center 9/2001)

2005a
together with Christian Meyer (Eds.), Arnold Schönberg – Catalogue raisonné, Wien: Arnold Schönberg Center, 2005

1997
together with Rudolph Angermüller (Eds.), Mozart-Bibliographie 1992–1995, Kassel: Bärenreiter 1997

Articles

2019b
„Mit Gott. Identitätskonstruktionen des Jung-Wiener Komponisten Arnold Schönberg“, in: Rudolf Leeb and Astrid Schweighofer (Eds.), Die Geburt der Moderne aus dem Geist der Religion? Religion, Weltanschauung und Moderne in Wien um 1900, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2019 (Wiener Forum für Theologie und Religionswissenschaft) (submitted)

2019c1
„Endliche Romantik und Emanzipation der Dissonanz. Neue Töne in Wien um 1900“, in: Hans-Peter Wipplinger (Ed.), Wien 1900. Aufbruch in die Moderne, Wien, Köln: Walther König 2019, pp. 90–99 (forthcoming in June 2019)

2019c2
„Finite Romanticism and The Emancipation of Dissonance. New Tones in Vienna Around 1900“, in: Hans-Peter Wipplinger (Ed.), Vienna 1900. Birth of Modernism, Wien, Köln: Walther König 2019, pp. 90–99 (forthcoming in June 2019)

2019d
„Arnold Schönbergs Konfrontationen mit Antisemitismus (III)“, in: Eike Feß and Therese Muxeneder (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 16/2019, Wien: Arnold Schönberg Center 2019 (forthcoming in October 2019)

2018c
„‚Ein nettes Erlebnis im Salzkammergut‘. Arnold Schönberg, Mattsee und die Folgen“, in: Siegfried Hetz (Ed.), Wo Dollfuß baden ging. Mattsee erinnert sich: Schönberg, Seyß-Inquart, Stephanskrone, Salzburg: Pustet 2018, pp. 125–141

2018d
„Arnold Schönbergs Konfrontationen mit Antisemitismus (II)“, in: Eike Feß and Therese Muxeneder (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 15/2018, Wien: Arnold Schönberg Center 2018, pp. 131–162

2017c
„Schönberg, Arnold“, in: Andreas Beyer, Bénédicte Savoy and Wolf Tegethoff (Eds.), Allgemeines Künstlerlexikon – Internationale Künstlerdatenbank – Online, Berlin: De Gruyter 2017

2017d
„Arnold Schönbergs Konfrontationen mit Antisemitismus (I)“, in: Eike Feß and Therese Muxeneder (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 14/2017, Wien: Arnold Schönberg Center, 2017, pp. 11–32

2017e
„Welch ein Klang! Kontext und autographe Quellen zu Arnold Schönbergs Friede auf Erden op. 13“, in: Therese Muxeneder (Ed.), Arnold Schönberg: Friede auf Erden | Peace on Earth, op. 13. Facsimile, Wien: Arnold Schönberg Center 2017, pp. 28–39

2016c
together with Katharina Bleier, „The Correspondence between Arnold Schoenberg and Universal Edition“, in: Archival Notes. Sources and Research from the Institute of Music 1 (2016), pp. 19–31

2016d
together with Eike Feß: „Die fotografische Sammlung des Arnold Schönberg Center in Wien“, in: Eike Feß, Therese Muxeneder and Christoph Edtmayr (Eds.), Arnold Schönberg im Fokus | in Focus. Fotografien | Photographs 1880–1950, Wien: Arnold Schönberg Center 2016, pp. 214–223

2016e
„Arnold Schönbergs Image in den Printmedien“, in: Eike Feß, Therese Muxeneder and Christoph Edtmayr (Eds.), Arnold Schönberg im Fokus | in Focus. Fotografien | Photographs 1880–1950, Wien: Arnold Schönberg Center 2016, pp. 240–255

2016f
together with Eike Feß and Alexandra Moser: „Verzeichnis der Fotografien“, in: Eike Feß, Therese Muxeneder and Christoph Edtmayr (Eds.), Arnold Schönberg im Fokus | in Focus. Fotografien | Photographs 1880–1950, Wien: Arnold Schönberg Center 2016, pp. 257–297

2016g
„Une histoire de la peinture d’Arnold Schönberg“, in: Jean-Louis Andral and Fanny Schulmann (Eds.), Arnold Schönberg – Peindre l’âme, Paris: Flammarion 2016, pp. 98–105

2016h
„Biographie d’Arnold Schönberg“, in: Jean-Louis Andral and Fanny Schulmann (Eds.), Arnold Schönberg – Peindre l’âme, Paris: Flammarion 2016, pp. 177–185

2016i
„‚Der Herr ist hier!‘ Arnold Schönbergs Landungen in Amerika“, in: Eike Feß and Therese Muxeneder (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 13/2016, Wien: Arnold Schönberg Center 2016, pp. 67–106

2015b
„Arnold Schönbergs Jugendkreise“, in: Eike Feß and Therese Muxeneder (Eds.), Journal of the Arnold Schönberg Center 12/2015, Wien: Arnold Schönberg Center 2015, pp. 264–335

2015c
„Samuel Schönberg und die Arbeiterbewegung“, in: Christian Meyer (Ed.), Der junge Schönberg in Wien – The Young Schönberg in Vienna. Bericht zum Symposium – Report of the Symposium, 4.–6. Oktober 2007, Wien: Arnold Schönberg Center 2015, pp. 182–192 (Journal of the Arnold Schönberg Center 10/2015)

2014b
„Einführung“, in: Therese Muxeneder (Ed.), Arnold Schönberg: A Survivor from Warsaw, opus 46, Laaber: Laaber 2014, pp. 9–13 (Meisterwerke der Musik im Faksimile 29)

2013b
„Werk- und Quellenverzeichnis“, in: Arnold Schönberg Center Newsletter 25 (2013),
pp. 8–9

2013c
„Das Nachspiel der 12 Töne. Über das Arnold Schönberg Center in Wien“, in: Forum Musikbibliothek 34/2 (Juli 2013), pp. 32–37

2012a
together with Eike Feß: Schönberg – Pierrot lunaire companion. Christian Meyer (Ed.), Wien: Arnold Schönberg Center 2012

2012b
„Das offene Archiv. Philologie und virtuelle Sammlung am Beispiel des Nachlasses von Arnold Schönberg“, in: Detlef Altenburg and Rainer Bayreuther (Eds.), Musik und kulturelle Identität. Bericht über den XIII. Internationalen Kongress der Gesellschaft für Musikforschung. Band 2: Symposien B, Kassel etc.: Bärenreiter 2012, pp. 395–399

2010
„Gustav Mahler war ein Heiliger. Arnold Schönberg und Gustav Mahler“, in: Reinhold Kubik und Thomas Trabitsch (Eds.), „Leider bleibe ich ein eingefleischter Wiener“. Gustav Mahler und Wien, Wien: Christian Brandstätter 2010, pp. 220–230

2010/2011a
„Gustav Mahler war ein Heiliger. Arnold Schönberg und Gustav Mahler“, in: Reinhold Kubik und Thomas Trabitsch (Eds.), Komponist – Operndirektor – Dirigent. Gustav Mahler in Wien und München, Wien: Christian Brandstätter 2011, pp. 221–232

2011b
„‚I saw it in my imagination‘. Zur Textwerdung von Arnold Schönbergs A Survivor from Warsaw“, in Hartmut Krones (Ed.), Arnold Schönberg in seinen Schriften. Verzeichnis – Fragen – Editorisches, Wien, Köln, Weimar 2011, pp. 239–259

2011c
„The Arnold Schoenberg Estate“, in: Bulgarian Musicology 35/3–4 (2011), pp. 152–165

2011d
„Sulle Variazioni per orchestra op. 31 di Arnold Schönberg“, in: Arnold Schönberg: Variationen für Orchester op. 31, partitura analizzata da Luigi Nono. Facsimile e DVD. Venezia: Edizioni Colophon 2011, pp. 11–12

2009a
„Transzendierung von Trauer und Schmerz im Schaffen Arnold Schönbergs“, in: Julia Bungardt, Maria Helfgott, Eike Rathgeber and Nikolaus Urbanek (Eds.), Wiener Musikgeschichte. Annäherungen – Analysen – Ausblicke. Festschrift für Hartmut Krones, Wien, Köln, Weimar: Böhlau 2009, pp. 429–459

2009b
„The Hegemony of German Music: Schoenberg’s Vienna as the Musical Center of the German-Speaking World“, in: Deborah Holmes and Lisa Silverman (Eds.), Interwar Vienna. Culture between Tradition and Modernity. Rochester, New York: Camden House 2009, pp. 175–190

2008
„Ethik des Bewahrens. Exil und Rückkehr des Schönberg-Nachlasses“, in: Claus-Dieter Krohn, Erwin Rotermund, Lutz Winckler, Wulf Koepke and Dörte Schmidt (Eds.), Kulturelle Räume und ästhetische Universalität. Musik und Musiker im Exil. München: text+kritik 2008, pp. 44–66 (Exilforschung. Ein internationales Jahrbuch 26/2008)

2007
„Multiplex Schönberg. Die Website des Schönberg Centers in Wien trägt der Vielseitigkeit des Meisters Rechnung“, in: Neue Zeitschrift für Musik 168/5 (September–Oktober 2007), p. 64–65

2006a
„Arnold Schönbergs Verkündung der Zwölftonmethode. Daten, Dokumente, Berichte, Anekdoten“, in: Christian Meyer (Ed.), Arnold Schönbergs Schachzüge – Arnold Schönberg’s Brilliant Moves. Dodekaphonie und Spielekonstruktionen – Dodecaphony and Game Constructions. Bericht zum Symposium – Report of the Symposium, 3.–5. Juni 2004, Wien: Arnold Schönberg Center 2006, pp. 301–313 (Journal of the Arnold Schönberg Center 7/2005)

2006b
„Schönberg-Werkstätte und Patentrezepte“, in: Arnold Schönbergs Schachzüge – Arnold Schönberg’s Brilliant Moves. Dodekaphonie und Spielekonstruktionen – Dodecaphony and Game Constructions. Bericht zum Symposium – Report of the Symposium, 3.–5. Juni 2004. Hrsg. von Christian Meyer. Wien 2006, S. 42–58 (Journal of the Arnold Schönberg Center 7/2005)

2006c
„Einleitung“, in: Arnold Schönberg: Dreimal sieben Gedichte aus Albert Girauds Pierrot lunaire für eine Sprechstimme und fünf Instrumentalisten op. 21 (1912). Deutsch von Otto Erich Hartleben, nach dem Text der Gesamtausgabe. Wien: Universal Edition 2006, p. V–VIII

2005b
„Arnold Schönbergs verschollene bildnerische Werke“, in: Christian Meyer und Therese Muxeneder (Eds.), Arnold Schönberg – Catalogue raisonné, Wien: Arnold Schönberg Center 2005, pp. 88–98

2005c
„Arnold Schönberg stellt aus“, in: Christian Meyer und Therese Muxeneder (Eds.), Arnold Schönberg – Catalogue raisonné, Wien: Arnold Schönberg Center 2005, pp. 100–111

2005d
„Datierung, Werkgruppen, Werktitel. Methodische Anmerkungen“, in: Christian Meyer und Therese Muxeneder (Eds.), Arnold Schönberg – Catalogue raisonné, Wien: Arnold Schönberg Center 2005, pp. 149–152

2005e
together with Verena Graf; „Verzeichnis der bildnerischen Werke Arnold Schönbergs“, in: Christian Meyer und Therese Muxeneder (Eds.), Arnold Schönberg – Catalogue raisonné, Wien: Arnold Schönberg Center 2005, pp. S. 155–186

2005f
together with Václav Pitthard, Sabine Stanek und Martina Griesser: „Gas Chromatography – Mass Spectrometry of Binding Media from Early 20th Century Paint Samples from Arnold Schönberg’s Palette“, in: Chromatographia 62 (2005), pp. 175–182

2005g
„Archivierung und virtuelle Edition – Arnold Schönbergs Nachlass als offenes Archiv“, in: Jahrbuch für Computerphilologie 7 (2005), pp. 53–65

2005h
„[Postface]“, in: Johann Strauss Op. 411: Lagunen-Walzer. Arranged for Piano, Harmonium and String Quartet by Arnold Schoenberg (1921). Los Angeles: Belmont Music 2005, pp. 27–28

2005i
„Der Maler Arnold Schönberg“, in: Arnold Schönberg Center Newsletter 14 (March–June 2005), pp. 6–8

2005j
„Aus dem Archiv. Johann Strauß/Arnold Schönberg: Lagunenwalzer“, in: Arnold Schönberg Center Newsletter 15 (September 2005–February 2006), pp. 7–10

2004
„Datierung, Werkgruppen, Werktitel“, in: Christian Meyer (Ed.), Der Maler Arnold Schönberg – Arnold Schönberg the Painter. Bericht zum Symposium – Report of the Symposium, 11.–13. September 2003, Wien: Arnold Schönberg Center 2004, pp. 44–54 (Journal of the Arnold Schönberg Center 6/2004)

2003
„Archival Etiquette“, in: Patricia Hall and Friedemann Sallis (Eds.), A Handbook to Twentieth-Century Musical Sketches, Cambridge: Cambridge University Press 2003, pp. 32–42

2002a
„A Survivor from Warsaw op. 46“, in: Gerold W. Gruber (Ed.), Arnold Schönberg. Interpretationen seiner Werke. Vol. II, Laaber: Laaber 2002, pp. 132–149

2002b
„Lebens(werk)geschichte in Begegnungen. Vorgespräche zu Arnold Schönbergs ‚A Survivor from Warsaw, op. 46‘“, in: Anna Maria Morazzoni (Ed.), Schoenberg & Nono. A Birthday Offering to Nuria on May 7, 2002, Milano: Olschki 2002, p. 97–113 (Viviltà Veneziana. Saggi 48)

2000a
„Wagneriana in Arnold Schönberg Bibliothek“, in: Christian Meyer (Ed.), Schönberg und Wagner. 3. Wagner Tage in Graz: Bericht zum Symposium, 3. Oktober 1998, Wien: Arnold Schönberg Center 2000, pp. 90–94

2000b
„Schönberg und Wagner: Auswahlbibliographie“, in: Christian Meyer (Ed.), Schönberg und Wagner. 3. Wagner Tage in Graz: Bericht zum Symposium, 3. Oktober 1998, Wien: Arnold Schönberg Center 2000, 95–104

1999
„Arnold Schönberg und Mödling“, in: Arnold Schönberg Center Newsletter 3 (October 1998–January 1999), pp. 7–10

1998
„Vorwort“, in: Christian Martin Schmidt (Ed.), Arnold Schönberg: Sechs Lieder für Gesang und Orchester op. 8, Wien: Universal Edition 1998, n. p.

1996
„Auswahlbibliographie zur Österreichischen Musikgeschichte“, in: Wilfried Seipel (Ed.), Die Botschaft der Musik. 1000 Jahre Musik in Österreich, Wien: Kunsthistorisches Museum/Pan 1996, pp. 307–311

 

 

This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.
>>More information